فرش اردبيل بيش از ترويج آموزش نيازمند بازاريابي است
عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي اردبيل:
فرش اردبيل بيش از ترويج آموزش نيازمند بازاريابي است
اردبيل - ايرنا - عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي اردبيل با بيان اينكه رونق و توسعه بازار فرش اردبيل نياز به بازاريابي كلان دارد، گفت: در كنار توسعه دانش فرش، بايد توسعه بازاريابي و فروش توليدات آن در دستور كار دست اندركاران، فعالان و مسئولان اين حوزه قرار گيرد.
به گزارش ايرنا فرش اردبيل از ارزش تاريخي بالايي برخوردار است به طوري كه در دوره حاكميت صفويان بر اين شهر و استان نيز در اوج بالندگي و رشد بوده است و توليد فرش در استان اردبيل با مختصات و ويژگيهاي هنري خاص خود، به طور كلي در جاي جاي اين استان رايج بوده و هست و عشاير اين استان نيز در اين راستا نقش مهمي داشته و دارند.
با وجود ديرينگي و بالندگي هنر و صنعت فرش در اردبيل، متاسفانه بازار اقتصادي اين صنعت ارزشمند مطلوب نيست به طوري كه توليدكنندگان و بافندگان فرش در استان اردبيل به طور كلي از ضعف بازار تقاضا و نبود بازاريابي مناسب براي توليدات خود، رنج ميبرند.
براي واكاوي اين موضوع و بررسي علتها و راهكارهاي گشايش اقتصادي براي هنر و صنعت فرش اردبيل، گفت و گويي با حسين وثوقي از توليدكنندگان باسابقه فرش و عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي استان اردبيل ترتيب دادهايم كه به شرح زير مي خوانيد.
ايرنا: آقاي وثوقي ارزيابي شما از وضعيت فعلي بازار داخلي و خارجي فرش اردبيل چگونه است؟
وثوقي: فرش اردبيل چه در بازار داخلي و چه در بازار خارجي قدر و ارزش خود را دارد اما محدوديتهايي كه به طور كلي در مناطق كوچك مشهود است، مانع بالندگي و نقش آفريني بيشتر هنر و صنعت فرش ميشود.
شرايط نامناسب تقاضا و رقابت در بازار نيز از دلايل عقبماندگي فرش اردبيل در بازارهاي داخلي و خارجي است كه بهبود آن ميتواند تسهيلگر ايفاي نقش بيشتر اين فرش در عرصه داد و ستد و چرخه اقتصاد باشد.واقعيت اين است كه بازارهاي فرش ما به طور عمده كشورهاي توسعه يافته در اروپا، آمريكا و روسيه هستند و چين نيز در سالهاي اخير به اينها اضافه شده است و رونق بازار فرش به عواملي نظير سطح بالاي درآمد و وجود فرهنگ غني و باستاني در كشورهاي متقاضي بستگي دارد.
با وجود اينكه فرش اردبيل از حيث تاريخي و از نظر مواد اوليه از جايگاه و منابع خوبي برخوردار است، اما رشد هنر و صنعت فرش در كنار اينها به شرايط داخلي مناسب و وجود صنايع مرتبط قوي نياز دارد و بايد صنايع حمايت كننده براي آن فراهم شود.
مقالات ديگر: خريدار فرش دست دوم
علاوه بر اين شرايط نامناسب تقاضا و رقابت در بازار نيز از دلايل عقبماندگي فرش اردبيل در بازارهاي داخلي و خارجي است كه بهبود آن ميتواند تسهيلگر ايفاي نقش بيشتر اين فرش در عرصه داد و ستد و چرخه اقتصاد باشد.
ايرنا: چه راهكارهايي براي بهبود اقتصاد فرش اردبيل داريد؟
وثوقي: براي بهبود شرايط اقتصادي فرش، بايد قدرت اقتصادي استان ارتقا يابد و درآمد خانوارها افزايش يابد تا تقاضا براي فرش به عنوان يك كالاي لوكس افزايش يافته و چرخه اقتصادي اين هنر و صنعت تقويت شود و وجود و فعاليت كارخانههاي ريسندگي و حتي افزايش زيرساختهاي حمل و نقل مناسب در استان نيز در اين خصوص موثر است.
از نظر بازار و شرايط رقابتپذيري فرش اردبيل نيز متاسفانه شرايط مطلوب نيست به طوري كه شايد امروز بيش از ۴۰ تا ۵۰ نفر در استان اردبيل پروانه فروش فرش نداشته باشند. اما به طور كلي دو عامل بر روي فرش اردبيل سنگيني ميكند كه اگر به رفع آنها اقدام شود، شاهد رونق و توسعه هنر و صنعت فرش خواهيم بود
نخستين مورد بحث فروش است كه بسيار حائز اهميت است عامل و مولفه دوم نقشه و طراحي فرش است. اگر تصميمگيران اين حوزه روي بازاريابي و فروش فرش و چرخه اقتصادي آن بيشتر تمركز كنند، مانع بزرگي از سر راه رونق و توسعه اين هنر و صنعت برداشته خواهد شد.
فرش كهنه نما چيست
ايرنا: به طور مصداقي چه اقداماتي بايد انجام شود؟
وثوقي: بايد از مركز كشور نسبت به فرش اردبيل حمايتهاي لازم اعمال و بازار اختصاصي فرش اردبيل در پايتخت ايجاد شود و متاسفانه در مركز كشور، فروشنده عمده فرش اردبيل نداريم و هزينه برگزاري نمايشگاههاي فرش، بسيار بالاست و حمايت بخش دولتي را ميطلبد.
به عنوان مثال، برگزاري هر متر مربع فضاي نمايشگاهي فرش در آلمان حدود ۲۰۰ يورو هزينه دارد و با احتساب مخارج رفت و آمد، ۱۰ ميليارد ريال هزينه برميدارد و تامين اين مخارج از عهده توليدكنندگان و تجار فرش بر نميآيد و مقرون به صرفه نيست؛ در حالي كه اين هزينهها در ساير كشورها از ناحيه دولتها تامين ميشود و اين كار، بازار و فروش فرش را تقويت ميكند.
براي رونق هنر و صنعت فرش اردبيل و به طور كلي ايران، تامين سرمايه و تسهيلات بانكي در اولويت نيست بلكه اگر دولت در حد تامين مالي از توليدكنندگان فرش اردبيل حمايت كند و مهمتر از آن، زمينه حضور اقتصادي آنها را در بازارهاي بين المللي فراهم كند، شكوفايي بيشتر فرش را شاهد خواهيم بود.
ايرنا: نقش اتاق بازررگاني، صنايع و معادن و كشاورزي استان در اين زمينه چه ميتواند باشد؟
وثوقي: اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي استان اردبيل نيز ميتواند در بهبود چرخه اقتصادي فرش اردبيل موثر باشد و در اين رابطه نيز تلاش ميشود و در ابتدا همين اتاق را فرشچيها راهاندازي كردند و البته براي نقشآفريني بيشتر اتاق، شرايط اقتصادي كشور، تحريمها و بخصوص تحريمهاي بانكي نيز موثر است.
ايرنا: از نظر دانش فرش و آموزش بافت آن با چه مشكلات وموانعي روبرو هستيد؟
وثوقي: در خصوص آموزش فرشبافي و ارائه دانش آن در استان تجربياتي وجود دارد و حتي در اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز اقداماتي صورت گرفته اما در كل، اين كار جلو نرفته و ادامه نيافته است. به عقيده من از نظر دانش فرش، مشكل و كمبودي نداريم و دانشگاهها بايد در زمينه بازاريابي و ماركينگ يا برندسازي فرش اردبيل و ايران بيشتر تمركز كنند.
فرش، جزو كالاهاي لوكس است و رونق اقتصادي آن نياز به بازاريابي كلان دارد و بجاي توسعه دانش فرش، بايد روي توسعه بازاريابي و فروش توليدات آن بيشتر كار شده و در دستور كار مسئولان و مديران اين حوزه قرار گيرد.
ايرنا: آيا به جز برند فرش وثوق، برندهاي ديگري در استان ايجاد شده و زمينه انتقال دانش فرش براي استان مرزي اردبيل تا چه حد فراهم است؟
وثوقي: من و نياكانم به طور خانوادگي ۹۰ سال است كه در هنر و صنعت فرش دستبافت فعال هستيم و برند و مارك معروف فرش وثوق نيز همچنان ارزش و جايگاه خود را دارد و خوشبختانه برندها و ماركهاي جديدي نيز مشاهده ميشود و در حال رشد و تقويت هستند.
اغلب تصور ميشود جمهوري آذربايجان به لحاظ همسايگي با استان اردبيل ميتواند متقاضي يا بازار خوبي براي فرش اردبيل باشد، اما چون اين كشور خودش توليدكننده فرش است، در برابر فرش اردبيل مقاومت ميكند كه اين امر البته در حوزه بازار، واكنشي طبيعي است.
فرش اردبيل و به طور كلي فرش ايران ميتواند از نظر تشريك مساعي و انتقال دانش فني و تجربيات هنري، براي هنر و صنعت فرش كشورهاي مختلف نظير جمهوري آذربايجان مفيد باشد و براي اين كشور همسايه ميتوانيم در عرصه طراحي، ريسندگي، ترميم فرش و قاليشويي خدمات ارائه كنيم.
استان اردبيل با يك ميليون و ۲۸۰ هزار نفر جمعيت و ۱۲ شهرستان در شمال ايران واقع شده است و بيش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در اين استان شناسايي شدهاند و ميزان توليد آنها به ۹۰ هزار متر مربع در سال ميرسد.
برچسب: ،
ادامه مطلب