اخبار 2022 اخبار 2022 .

اخبار 2022

رفوگري، هنري در آستانه فراموشي

نصر: هنر رفوگري و تعميرات فرش دستباف اين روزها در حال فراموش شدن است كه بيش از همه ريشه در فراموشي و عدم‌شناخت فرش دستباف و اعتبار و جايگاه آن دارد. رونق گرفتن فرش ماشيني با قيمت كمتر و البته با طرح و نقش فرش‌هاي دستباف و كاهش قدرت خريد مردم، به اين فراموشي دامن زده است.
به گزارش نصر، گشت و گذار در بزرگترين بازار سرپوشيده جهان هميشه پر از سوژه و اتفاق‌هاي منحصر به فردي است كه هيچ خبرنگاري نمي‌تواند دست خالي از آنجا بيرون بيايد. در طبقه دوم سراي "حاج جليل" يك محل نظرم را جلب مي‌كند؛ جايي كه تعدادي دوربين عكاسي قديمي و گليم بيرون از مغازه گذاشته شده و تزيينات خاص خود را دارد.
از پله‌هاي بلند و پرپيچ و تيز سراي حاج جليل كه بالا مي‌روم، در سكوتي آرامش‌بخش با بوي شمع‌داني‌هاي اين سرا، مردي در وسط حجره‌اي كه نور آفتاب از بالا به سرش مي‌زند، سرش را روي قالي بزرگ و زيبايي كه با پاهايش نگه‌داشته است، خم كرده كه در چند بخش آن فقط پودهاي متلاشي‌شده‌ باقي مانده است و با دقت تمام به آن نگاه مي‌كند و در حال رفو است؛ به‌طوري كه هنوز متوجه حضور من نشده است.



سرم را داخل حجره كرده و قبل از سلام دادن به درو ديوار آنجا نگاه مي‌كنم؛ به نظر مي‌رسد مسير پر پيچ و خم زندگي اين مرد نيز به مانند گره تاروپود رجي، به يك مغازه كوچك و جمع و جور ختم شده است. يك چهار ديواري كوچك با كلي فرش دستبافت قديمي كه هر كدام را به نوبت تعمير كرده و يا خواهد كرد. سلام مي‌دهم و مرا به حجله قديمي و دلنشين‌اش دعوت مي‌كند. كفش هايم را در مي‌آورم و پايم را روي قديمي‌ترين فرش دستبافت مي‌گذارم. در ادامه گفت‌و‌گويي با اين مرد هنرمند خواهيم داشت تا از چم و خم اين هنر مغفول مانده و كمتر شناخته شده، بيشتر سر در بياوريم.
"حميد روفه‌گرحق" با 67 سال سن، يد طولاني در رفوگري دارد و حالا با بيش از 50 سال تجربه رفوگري، از كاركشتگان هنر-صنعت رفوگري محسوب مي‌شود؛ شغلي كه اين روزها كمتر كسي به سراغ آن مي‌رود. به قول او، از حدود 10 سال پيش، تعداد زيادي رفوگران قديمي بازار بزرگ سرپويده تبريز، دست از اين كار ظريف برداشته و مشغول خريد و فروش فرش شده‌اند.

خريدار فرش تهرانپارس
وي يكي از مشكلات رفوگري را معرفي اين شغل به ديگران مي‌داند و مي‌گويد: شكي نيست كه هنر ما در ديده نشدن است؛ چرا كه روفوگري كار بسيار پر زحمتي است. امروزه هيچ كس تن به كارهاي پرزحمت نمي‌دهد. جوانان امروزي به دنبال كار آسان و پردرآمد هستند. بازارهاي سرمايه داري، كم كم جاي بازارهاي سنتي را پر مي‌كنند.
آقا حميد دست هايش را نشانم داد؛ پينه‌ها و برآمدگي‌هايي كه انگار سال‌ها ميان انگشت‌هايش ريشه دوانده‌اند، نشان از زحمت اين حرفه را بي‌هيچ واژه‌اي برايم تفهيم ساخت. حاج حميد كه خنده برلب داشت، گفت: آخركار روفوگري پينه‌هاي دست هايم است كه در اثر سوزن و قيچي زخمي شده است.
وي واژه رفو را اينگونه معني كرد و گفت: رفو به معني درست كردن به نوعي كه معلوم نشود و مانند اول گردد. پس رفو يك نوع دوخت نامرئي و نامشخص است. فرش به دلايل مختلف از جمله سائيدگي، پارگي، بيدزدگي، تاخوردگي، سوختگي، مجاورت با مواد شيميايي، ضربه، و … همواره در معرض آسيب قرار دارد و همين امر باعث شده كار رفو و رفوگري در جهت ترميم استادانه بخش‌هاي آسيب ديده از اهميت زيادي برخوردار شود.
وي ادامه داد: رفوگري پيشه و ريشه پدري است كه من هم آن را با جان و دل ادامه دادم و در سال 1361 پروانه كسب اين مغازه را گرفتم. پدربزرگم، پدر روفه‌گر فرش شهرت داشت و در حال حاضر از بيمه قالي بافان بازنشسته شده‌ام، اما زندگي امروزي خيلي خرج دارد و نمي‌توان تنها با پول بازنشستگي گذران زندگي كرد، هرچند كه معتقدم تنها روزي رسان، خدا است. از صبح 7.5 به بازار مي‌آيم تا عصر ساعت 17 كه بازار بسته مي‌شود، مشغول روفوگري هستم.
آقا حميد در حال تعريف خاطرات گذشته است و من به تك و توك قالي‌هاي كوچك آويخته به در و ديوار اين حجله زيبا نگاه مي‌كنم.

توليدكننده قطعات گيربكس پرده زبرا

"روفه‌گرحق" ادامه داد: خاطرات كودكي‌ام همه به مغازه پدرم برمي‌گردد. از زماني كه چشم باز كردم با پدرم به بازار آمده و الفباي رفوگري را در همان سن و سال با نگاه‌كردن به دست رفوگران و بازي با بچه‌هاي اهالي بازار بين فرش‌ها و رنگ‌ها، ياد گرفتم. البته آن زمان مردم بيشتر به دنبال كسب هنر بودند تا درس و مشق! فرقي نمي‌كرد چه سني داشته باشي، مهم اين بود كه بتواني كاري يادبگيري و روي پاي خودت بايستي.
وي با بيان اينكه در تبريز نزديك به 30 نفر مشغول كار روفه‌گري فرش هستند، خاطرنشان كرد و گفت: باتوجه به تغيير سبك زندگي مردم، امروزه كمتر كسي به سراغ فرش‌هاي دست‌بافت به دليل گران بودن و سنگين وزن بودن روي مي‌آورند. جوانان امروزي اغلب پذيراي رنگ‌هاي سرد و بي‌روح هستند كه اين خود نشان از افسردگي جوانان است. در همين راستا نسل روفه‌گرها نيز به ديارباقي خواهد شتافت. به اصطلاح خودمان كم كم منقرض خواهيم شد.
از او در مورد كار و بار رفوگرها مي‌پرسم؛ با خنده رويي و با كلي دليل ريز و درشت مي‌گويد: بسيار كساد شده است. اولين و مهم‌ترين دليل هم جايگزين‌شدن قالي‌هاي ماشيني به جاي دست‌بافت است.
وي گفت: در زمان قديم به دليل وجود حياط‌هاي بزرگ كه همه از كوچك تا بزرگ فاميل در حياط مي‌خوابيديم، مجبور به استفاده از فرش‌هاي دست بافت بوديم و آن را در حياط مي‌شستيم، اما زندگي‌هاي امروزي محدود به يك چهارديواري كوچك در آپارتمان‌ها شده كه اغلب آن‌ها نيز نيازي به استفاده از فرش‌هاي دست‌بافت نمي‌بينند؛ يك قالي مي‌اندازند وسط خانه و همين را كافي مي‌دانند. با اينكه هيچ جنس فرشي به جنس فرش دست‌بافت نمي‌رسد، اما گاها فرش‌هاي ماشيني طرح‌هايي دارند كه قابل تشخيص و تمييز از فرش‌هاي اصل نيستند، ولي بايد توجه كرد قالي‌هاي ماشيني به ندرت پوسيده مي‌شوند.
اين روفه‌گر پيشكسوت بازار تاريخي تبريز افزود: با همه اين تفاسير حالا كسي قالي براي رفو نمي‌آورد و تنها مشتريان من تاجران فرشي هستند كه مي‌خواهند فرش‌هاي دست‌بافت بيدخورده را براي فروش يا صادرات تعمير كنند يا تك و توك ثروتمنداني كه هنوز ارزش استفاده از فرش‌هاي دست‌بافت را مي‌دانند.
حميدآقا تصريح كرد: روفوگري تنها شغلي است كه هيچ دستگاه هوشمندي جز انسان توانايي ترميم آن را ندارد. بيش از 50 سال در زمينه روفوگري سابقه دارم، اما گاهي در ترميم بعضي از آسيب ديدگي‌ها مخصوصا در تشخيص رنگ‌ها معطل مي‌مانم.



رفوگر بايد يك فرش‌شناس، رنگ‌شناس و بافت‌شناس حرفه‌اي باشد
از آقاي روفه‌گر حق مي‌خواهم كه مراحل اين‌كار را از همان ابتدا توضيح بدهد. دستي به سبيل‌هايش مي‌كشد و مي‌گويد كه يك رفوگر خوب بايد از تمام مراحل بافت قالي اطلاع داشته باشد. يك بافنده اول نخ و پشم را از رنگرز مي‌گيرد، يك رفوگر بايد يك فرش‌شناس حرفه‌اي باشد. ما كلي گره مختلف و قالي از شهرهاي متفاوت داريم. يك رفوگر بايد تمام بافت‌هاي ايران را بشناسد. رفوگر ماهر بايد رنگرزي هم بلد باشد. وقتي قالي كهنه باشد و رنگ فرش رفته باشد بايد بتواند آن را مثل رنگ موجود بزند. بايد علاوه‌ بر اين‌ها رنگ‌شناس خوبي هم باشد تا رنگ را درست مثل رنگ خود قالي دربياورد. رفوگر حرفه‌اي بايد پرداخت را هم بلد باشد و بتواند بر اساس خواب و ضخامت قالي آن را رفو كند. وقتي يك قالي سوراخ مي‌شود با ۱۰روش مي‌شود آن را تعمير كرد. بايد تمام اين روش‌ها را بداند و از بهترين آن استفاده كند.



آقا حميد در اين سال‌هاي عمرش آنقدر فرش ديده كه با نگاه به شيرازه و ترنج و طرح فرش، به‌راحتي مي‌تواند بفهمد كه تار و پود آن قالي در كجا برهم گره خورده و نقش‌ها چگونه ايجاد شده‌اند.
وي در ادامه اين ماجرا گفت: پشت هريك از اين رج‌ها، داستان‌هايي نهفته است. يكي شادي دوخته شده، يكي در غم و عزا، يكي با حال خوب و ذوق و استعداد دوخته، يكي با بي‌حوصلگي و حال بد. به نظرم فرق قالي ماشيني و دستبافت نيز همين جا مشخص مي‌شود.
روفه‌گر حق، فرش آسيب‌ديده را مانند موجود زنده و بيمار مي‌داند و خود را به‌سان درمانگري كه با عشق مانع نابودي آن مي‌شود. همين عشق به زنده كردن يك فرش است كه آقاحميد را با وجود درآمدكم و مورد بي‌مهري قرار گرفتن قالي دستباف، دلگرم كار در سراي حاج جليل مي‌كند.


شرط در رفوگري، داشتن تجربه است
وي گفت: رفوگري ابزار زيادي نمي‌خواهد. همين ابزار هم چندان گران نيست؛ گرچه اين روزها ناياب يا كمياب شده است. مهم‌ترين شرط در رفوگري، داشتن تجربه است، اما لوازم مورد نياز جهت رفو فرش اغلب قيچي مخصوص رفو، قلاپ پشت و رو، قلاب خواب، چاقو خواب، سوزن، خامه، دمباريك، سوزن شيرازه دوزي و چرم دوزي، نخ‌هاي مخصوص و نخ‌هاي چرم دوزي، تخته، چكش، ميخ، و چهارچوب است.
وي به انواع رفو اشاره كرد و گفت: سوزن زدن، بَدلَمه كردن (تعمير سرريشه‌هاي قالي) و قَلبيره زدن (بافت تار و پود قالي) قلبيره زدن از انواع رفو محسوب مي‌شود.

به گزارش نصر، هنر رفوگري و تعميرات فرش دستباف اين روزها در حال فراموش شدن است كه بيش از همه ريشه در فراموشي و عدم‌شناخت فرش دستباف و اعتبار و جايگاه آن دارد. رونق گرفتن فرش ماشيني با قيمت كمتر و البته با طرح و نقش فرش‌هاي دستباف و كاهش قدرت خريد مردم، به اين فراموشي دامن زده است. ضروري است سازمان‌هاي مسئول ميراث فرهنگي براي حفظ اين هنر چاره‌اي بيانديشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۴:۰۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

والدين آگاه باشند؛ اسباب بازي غذاي روح و روان كودك است/ گول تبليغات و ظاهر فريبنده را نخوريم!

"اسلايم" و هر نوع ماده حاوي بوراكس را دور از دسترس كودكان خردسال نگه‌داريد

رضا فتاحي در گفتگو با مرصاد نيوز اظهار داشت: اسلايم نوعي ماده ژلاتيني و خميري مانند است كه در بسياري از رنگ‌ها، شكل و مدل‌ها در بازار موجود است. اين ابزار بازي اولين بار از صمغ "گوار" ساخته شد.

اين كارشناس ارشد شيمي گفت: برخي پژوهش‌ها نشان مي‌دهند محصولات "اسلايم" داراي سطوح خطرناكي از ماده ايي به نام "بوراكس" است؛ بوراكس، تترابورات سديم يا بورات سديم است كه معمولاً در بسترهاي درياچه نمكي وجود دارد. به دليل وجود موادي مانند سرب و آرسنيك موجود در آن مي‌تواند سلامتي را به خطر بيندازد.

وي گفت: بوراكس يا (تترابورات سديم) يك تركيب قليايي طبيعي است كه پيش ماده اي در ساخت اسيد بوريك است. اسيد بوريك كه به عنوان نگهدارنده، ضد عفوني كننده و قارچ كش در صنايع بهداشتي شيميايي استفاده مي شود.

پاك كردن اسلايم از روي فرش
اين دانش آموخته شيمي تصريح كرد: "بوراكس" در مواد شوينده هم استفاده مي‌شود، به همين دليل است كه با باز شدن درب يك ماده شوينده، بوي تندي استشمام مي‌شود. اين بو به دليل وجود بوراكس در مواد شوينده است كه مي‌تواند باعث ناراحتي تنفسي و ساير علائم شبيه سرماخوردگي شود.

فتاحي افزود: اسلايم‌ها به دليل داشتن بوراكس، نه‌تنها مانند مواد شوينده بوي تند و زننده‌اي ندارند بلكه بسيار هم خوشبو هستند و به خاطر بوي خوشايند آنها كودكان علاقه زيادي دارند كه آنها را بو كنند و حتي بخورند!

وي خاطرنشان كرد: خوردن اسلايم مي‌تواند با عوارضي همچون حالت تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال همراه باشد. اگر كودك مقدار زيادي اسلايم را خورده باشد، ممكن است دچار بثورات پوستي(تغيير رنگ پوست) شود كه گاهي اوقات از بين رفتن پوست به دنبال آن رخ مي‌دهد. بنابراين بايد اسلايم و هر نوع ماده حاوي بوراكس را دور از دسترس كودكان خردسال نگه‌داريد.

فتاحي گفت: به همين دليل كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند براي ايمن نگه داشتن كودكان بايد محتواي بوران در اسباب‌بازي‌هايي از جمله اسلايم محدود شود يا دست‌كم از برچسب‌ها براي طبقه‌بندي اين نوع اسباب‌بازي‌ها استفاده كنند و مصرف‌كننده را درباره‌ي خطرات احتمالي آن مطلع سازند.

 

بهترين متخصص كولپوسكوپي تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۵۷:۰۲ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

سهم ناچيز ايران از صادرات "فرش دستباف" علي‌رغم جايگاه برتر توليد آن در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، علي‌اكبر بادام برجاه در يك برنامه راديويي با بيان اينكه در حالي كه كشورمان از نظر صادرات فرش دستباف به‌عنوان يكي از مهمترين آثار حوزه صنايع دستي داراي جايگاهي بي‌نظير در سطح جهان است، موضوع بيمه هنرمندان صنايع دستي را همچنان داراي مشكل دانست و خواستار توجه جدي و بيشتر به حوزه صنايع دستي با هدف رفع مشكلات و توسعه اين حوزه به جهت دستيابي و نيل به قله‌هاي بالاتر شد.

اين فعال حوزه صنايع دستي و فرش دستباف با بيان اينكه ايران همواره يكي از مهمترين و بزرگترين صادركنندگان صنايع دستي به‌ويژه فرش دستباف در سطح جهان بود، گفت: بر همين اساس كشورمان رتبه اول و نخست صادركنندگان فرش دستباف را در جهان منحصراً در اختيار داشت.

خريدار فرش دستباف تبريز

وي با اشاره به اين مطلب كه بر اساس آمارهاي رسمي و مستند ارزش صادرات صنايع دستي ايران در دهه هفتاد بالغ بر 2.2 ميليارد دلار بود است، بيان كرد: با توجه به اين عدد در حقيقت ايران حائز رتبه اول در اين زمينه در سطح جهان بوده است و 80 درصد از حجم صادرات فرش جهاني به ايران تعلق داشته، اما بانهايت تأسف بايد بگوييم هم‌اكنون مجموع ارزش ريالي صادرات فرش ايراني كمتر از 100 ميليون دلار است.

بادام برجاه ادامه داد: البته ذكر اين نكته و توجه به آن نيز ضرورت دارد كه حوزه صنايع دستي روند نسبتاً صعودي و رو به رشدي داشته است، به گونه‌اي كه ارزش ريالي صادرات صنايع دستي در سال قبل چيزي در حدود 300 ميليون دلار بوده است.

بيمه هنرمندان صنايع دستي هنوز مشكل دارد

پخش عمده پرده زبرا

اين فعال حوزه صنايع دستي و فرش دستباف با تأكيد بر ضرورت مهيا كردن شرايط و تمهيدات لازم به جهت امكان تحصيل و استخراج آماري دقيق و شفاف به عنوان يك زيرساخت بسيار حائز اهميت، تصريح كرد: متأسفانه در سايه نبود آماري مستند و قابل اتكا ما همچنان آمار صحيحي از توليدكنندگان و هنرمندان صنايع دستي نداشته و نمي‌دانيم چه تعداد فروشنده و يا حتي علاقه‌مند به حوزه صنايع دستي كشورمان داريم.

وي همچنين با اشاره به تداوم مشكل عدم امكان بيمه هنرمندان صنايع دستي كه عمدتاً ناشي از فقدان آمار دقيق و مستند در اين حوزه است، اظهار كرد: در اين زمينه متأسفانه كماكان شبكه حمايتي دچار معضلات و مشكلات جدي است.

بادام فرجاه همچنين يكي ديگر از اقدامات ضروري در حوزه صنايع دستي را لزوم توسعه و تأسيس انديشكده‌ها و مؤسسات پژوهشي براي انجام كارهاي تحقيقاتي در حوزه صنايع دستي دانست و عنوان كرد: افزون بر اين موضوع بايد با در نظر گرفتن مشوق‌هاي حمايتي لازم نظير تخصيص تسهيلات علاوه بر حمايت فكري به شكلي پويا و عملي از عناصر و مجموعه‌هاي خصوصي شتاب دهنده حوزه صنايع دستي نظير استارت‌آپ‌ها به شكلي جدي و عملي از طريق راه اندازي مراكز تخصصي حمايت كنيم.

وي با بيان اينكه يقيناً براي معرفي آثار هنرمندان شاغل در حوزه صنايع دستي كشورمان و بازاريابي و جذب خريداران نيازمند برنامه‌ريزي‌ بيشتري هستيم، افزود: در نظر گرفتن و راه‌اندازي مؤسسات تخصصي و حرفه‌اي در اين زمينه با هدف توليد محتواي بصري قاعدتاً بسيار راهگشاست؛ اما همچنان در اين مسير با موانع و مشكلاتي رو‌به‌رو هستيم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۳۶:۲۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

طراحي و بافت فرش نفيس حجمي در شكل توپ فوتبال

باشگاه خبرنگاران جوان: هنرمندان تبريزي با طراحي و بافت فرش نفيس حجمي در شكل توپ فوتبال هنر و توان خود را به نمايش گذاشتند.
 

خريدار فرش دستباف نفيس

يوسف وطن پرست بافنده اين فرش زيبا مي‌گويد: براي بافت آن در مدت ۴ سال بيش از ۶۴۰ هزار گره ترك زده شده است و در ۱۱۰ رج بافته شده است.

 به گفته او  براي بافت اين فرش زيبا بيش از ۴۶۰ رنگ مختلف كه ۲۲۰ رنگ آن ثابت است استفاده شده است.

او  افزود: چله اين فرش حجمي ۲۵ درصد ابريشمي و ۷۵ درصد پشم خالص است و در قطر ۲۳ سانتي متر و با رنگ متن سياه و سفيد بافته شده است.

در اين فرش چهره ۳۲ فوتباليست برتر جهان نقش بسته و در شكل و اندازه توپ معمولي فوتبال هنرنمايي شده است.

فروش عمده پرده زبرا 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۲:۰۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

چرا فرش دستباف پاخورده ارزش بيشتري دارد؟ قسمت دوم

ارزش فرش دستباف پاخورده در چيست؟

فرش‌هاي دستباف داراي شاخصه‌هايي هستند كه موجب شده علاوه بر فرش‌هاي نو فرش‌هاي دست دوم دستباف نيز ارزشمند باشند. در برخي از اوقات حتي ارزش فرش دستباف دست دوم بيشتر از فرش نو است. بسياري از ذافراد از اين خاصيت در فرش‌هاي دستباف ايراني متعجب مي‌شوند. به همين خاطر در ادامه دلايل اصلي اين ويژگي در فرش دستباف را بيان خواهيم كرد.

خريدار فرش عتيقه

 

جلاي بيشتر فرش دستباف پاخورده
قيمت و ارزش فرش‌هاي دستباف ايراني با پاخوردگي و ايجاد ساييدگي بر روي آن‌ها بيشتر مي‌شود. فرش ايراني تنها كفپوشي در جهان است كه بر اثر استفاده و پاخوردن زيبايي بيشتري پيدا مي‌كند. اين اعجاز در تمام جهان به نام فرش ايراني ثبت شده است. چشم نوازي فرش دستباف هرگز با استفاده شدن كم نخواهد شد. اين خاصيت در فرش‌هاي ديگر اعم از فرش ماشيني وجود ندارد. پشم و ديگر اليافي كه در فرش‌هاي دستباف مورد استفاده قرار مي‌گيرند در اثر پاخوردگي نرم‌تر و جلاي بيشتري پيدا مي‌كنند. اين در حالي است كه الياف شيميايي و غير طبيعي فاقد اين خاصيت هستند. فرش‌هاي ماشيني به سرعت و بعد از مدتي پاخوردن زبرتر و كوبيده مي‌شوند. اين تفاوت قابل توجه در فرش‌هاي دستباف يكي از دلايل ارزش بالاي آن‌ها محسوب مي‌شود. اين ويژگي كه به خاطر استفاده از الياف طبيعي است موجب شده تا اين فرش‌ها گزينه خوبي براي سرمايه گذاري باشند. مردم زيادي در ايران و ديگر نقاط جهان به خريد فرش‌هاي ايراني از باب سرمايه گذاري اقدام مي‌كنند. يك فرش قديمي در هر خانه‌اي حكم يك گنج را دارد.

قاليشويي شمال تهران

ارزش هنري فرش دستباف قديمي
بحث ارزشمندي هنري يكي از دلايل گران‌تر شدن روز به روز فرش‌هاي قديمي است. قدمت اين بافته‌هاي ايراني به زماني بالغ بر 2500 سال مي‌رسد. در طول اين زمان طولاني فرش‌هاي ايراني از يك كفپوش به يك اثر هنري تغيير جهت داده‌اند. بخش قابل توجهي از تاريخ و تمدن ايران در اين فرش‌ها ثبت شده است. فرش دستباف ايراني حاصل گره روي گره هنرمندان ايراني است. نقوش و طرح‌هاي اين بافته‌هاي دست در بر دارنده‌ي بخشي از تاريخ و فرهنگ ايران زمين است. به همين خاطر ارزش فرش دستباف پاخورده بيشتر از انواع نو آن است. چرا كه بخشي از تاريخ يك سرزمين قدرتمند را در دل خود جاي داده است. يك فرش دستباف ايراني از ديد كارشناسان فرش به نقش و نگار و الياف و رنگ‌ها تقسيم مي‌شود. همچنين ظرافت بافت و رجشمار نيز در فرش ايراني حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. نقشه‌هاي منحصر به فرد در فرش‌هاي قديمي‌تر و رنگ‌هاي جذاب و گيرا از دلايل ارزشمندي فرش‌هاي قديمي‌تر هستند. به همين خاطر ارزش هنري در اين بافته‌هاي دست موجب گران بهتر شدن انواع قديمي و پاخورده آن شده‌اند.

 

منبع: نسيم


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۱:۴۷ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

تاثير افزايش قيمت تمام شده فرش بر كاهش قدرت رقابت در سطح بين المللي

به گزارش خبرگزاري صداوسيما مركز خراسان رضوي، فرحناز رافع روز پنجشنبه در سفر به بايگ "شهر ملي ابريشم كشي"، با اشاره بهتاثير افزايش قيمت تمام شده فرش بر كاهش قدرت رقابت در سطح بين المللي تلاش‌هاي مركز ملي فرش براي كمك به بهبود چرخه ابريشم كشي به عنوان اولين نقطه آغاز زنجيره فرش بافي، افزود: درحال حاضر قسمتي از نياز بازار فرش ما از توليد داخلي كه محصول كارگاه‌هاي ابريشم بافي اين خطه است، تامين مي‌شود.
وي با بيان اينكه افزايش قيمت در تامين مواد اوليه اين كارگاه‌ها مي‌تواند قيمت تمام شده فرش را هم افزايش دهد، تصريح كرد: در حال حاضر طبق قانون مجلس شوراي اسلامي، فرش دستباف و تمام مواد اوليه آن از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند، موضوعي كه در واردات پيله لحاظ نمي‌شود.
رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: حضور امروز در بايگ، به منظور بررسي و ارائه راهكار براي رفع اين مشكل است و اميدواريم با رايزني‌هايي انجام شده و تلاش مركز توسعه نوغانداري كشور به عنوان متولي اصلي، مشكل ارزش افزوده واردات پيله مرتفع شود.
رافع با اشاره به از هم گسستگي زنجيره‌هاي مرتبط در حوزه فرش و ابريشم در كشور، افزود: از آنجا كه فرش دستباف ايراني، هويت و شناسنامه ايران در انتقال تمدن و فرهنگ ايراني در دنيا محسوب مي‌شود، ضرورت دارد مركز ملي فرش كشور تبديل به سازماني براي مديريت و نظارت بر كل زنجيره فرش از ابتدا تا انتها، شود كه در اينصورت بسياري از مشكلات حوزه ابريشم كشي و نوغانداري نيز مرتفع خواهد شد.

خريدار فرش ابريشم
رئيس مركز ملي فرش ايران با بيان اينكه در حال حاضر پروژه ابريشم بعنوان يكي از طرح‌هاي اولويت دار وزارت صمت، در اختيار مركز ملي فرش قرار گرفته است، افزود: بدون شك در اين پروژه تصميمات مهمي براي ابريشم بايگ لحاظ خواهد شد و چنانچه در حوزه شهرستاني، زمينه راه اندازي پرديس خلاقيت و نوآوري ابريشم و فرش فراهم شود، مي‌توان اميدوار به رقم خوردن اتفاقات خوب در حوزه ابريشم باشيم.
متولي فرش دستباف كشور در ادامه آمادگي مركز ملي فرش كشور را براي ارائه تسهيلات ارزان قيمت و حمايت از بافندگان و قالي بافان، اعلام كرد و گفت: در حوزه ابريشم كشي نيز از آنجا كه اين حوزه مستقيما زير نظر مركز ملي فرش فعاليت نمي‌كند و متولي آن ميراث فرهنگي است، تلاش مي‌كنيم با شناسايي راهكار مناسب، زمينه ارائه تسهيلات از محل تبصره ۱۸ را به صاحبان كارگاه‌ها فراهم سازيم.
پيش از بازديد رئيس مركز ملي فرش كشور از كارگاه‌هاي ابريشم كشي و قالي بافي بايگ، به منظور بررسي مشكلات حوزه ابريشم كشي، جلسه‌اي با حضور وي، نماينده مردم شهرستان تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي، مسئولان بايگ و جمعي از دست اندركاران صنعت ابريشم كشي در شركت تعاوني ابريشم كشان بايگ برگزار شد.

قاليشويي جيحون


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۲۴:۱۳ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

فرش

نينيبان: فرش به عنوان يك زيرانداز لوكس محسوب مي‌شود كه براي پوشش دهي و زيباسازي كف اتاق، سالن‌هاي پذيرايي و راهرو‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فرش‌ها از الياف‌هاي متنوع مانند: پنبه، پشم، نخ و ابريشم بافته مي‌شوند. فرش‌هايي كه با دست بافته مي‌شوند به فرش دستبافت شهرت دارند از اينرو داراي قيمت بالايي مي‌باشد و فرش‌هاي ماشيني توسط ماشين‌هاي صنعتي بافته مي‌شوند كه به آن‌ها فرش ماشيني اطلاق مي‌شود. خريد فرش وينتيج امروزه بسيار متداول شده است.

نقش و نگار فرش‌ها از نوع سنتي يا مدرن هستند. رنگ‌ها نيز با توجه به نقش و نگار‌ها انتخاب مي‌شوند. امروزه فرش به عنوان يكي از ارزشمندترين و لوكس‌ترين لوازم زينتي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فرش‌هاي دستبافت كهنه و قديمي كه روي ديوار‌ها نصب مي‌شوند. تابلو فرش‌هاي زيبا و نفيس كه آراينده سالن‌ها و خانه‌ها مي‌باشند. امروزه مدرن و سنتي توانسته است در كنار يكديگر تلفيق زيبايي از هنر را به نمايش بگذارد و حضور فرش‌ها به عنوان كاربردي‌ترين نوع آن محسوب مي‌شوند.

پيوند مرتبط: فرش كهنه نما چيست؟


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۷:۳۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

كارگاه قالي بافي در شهرستان كهنوج افتتاح شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان از جنوب كرمان، به نقل از پايگاه اطلاع رساني كميته امداد امام خميني (ره) استان كرمان، امروز (۹ آذرماه) كارگاه قالي بافي و گليم بافي به منظور ارائه آموزش هاي قالي بافي به زنان سرپرست خانوار در جهت توانمندسازي خانواده هاي تحت حمايت در شهرستان كهنوج افتتاح شد.

 پيوند مرتبط: خريدار فرش دستباف در تهران؛ قاليشويي در گيشا

ناصر عسكري نژاد در اين مراسم، با بيان اين مطلب كه يكي از سياست هاي كاري كميته امداد بحث ايجاد اشتغال پايدار است، گفت: با توجه به نامگذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري با نام سال توليد، دانش بنيان و اشتغال آفرين يكي از كارهايي كه اين نهاد دنبال مي كند ايجاد شغل هاي پايدار است و لازمه ايجاد شغل پايدار داشتن دانش و برخورداري از آموزش كافي در شغل است.

 

مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان كرمان ادامه داد: بر اساس استعداد سنجي هاي انجام شده در روستاي سفيد مرداد يكي از استعدادهاي اين منطقه و توانايي هايي كه زنان سرپرست خانوار و دختران در اين روستا دارند بحث قالي بافي و استفاده از اين هنر در جهت كمك به معيشت خانواده و هم چنين حفظ اين هنر اصيل و قديمي است.

 

وي خاطرنشان كرد: بنا داريم به صورت منطقه اي با استفاده از ظرفيت كارشناسان و اساتيد مجرب كميته امداد دوره هاي آموزشي به روز و جديد قالي باقي و گليم بافي براي متقاضيان روستاهاي مختلف در يك منطقه برگزار كنيم تا علاوه بر كمك به معيشت خانوداه هاي تحت حمايت اين هنر اصيل را نيز در منطقه پرورش دهيم.

 

عسكري نژاد ابراز كرد: اميدواريم خروجي برگزاري اين جلسات و آموزش ها، اجراي طرح هاي اشتغال آفريني باشد كه يك درآمد ثابتي را در خانواده ها شاهد باشيم تا بتوانند گوشه اي از مشكلات و مسائل مربوط به معيشت خود را از اين راه برآورده كنند.

 

مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان كرمان با بيان اينكه اين نهاد حمايت همه جانبه اي از طرح هاي اشتغال مي كند تصريح كرد: اميدواريم با اجراي اين طرح ها شاهد اين باشيم كه روز به روز فقر و محروميت از چهره اين مناطق زدوده شود.

 

وي با بيان اين مطلب كه هم اكنون ۲۰۰ نفر از بانوان تحت حمايت كميته امداد كهنوج در اين كارگاه مشغول آموزش هستند افزود: بر اساس برنامه ريزي انجام شده بنا داريم هزار نفر از مستعدين اشتغال در زمينه قالي بافي را آموزش دهيم و پس از ارائه آموزش هاي لازم با در اختيار قرار دادن دار قالي و مواد اوليه قالي بافي، زمينه بازار مناسب براي فروش توليدات آن‌ها نيز فراهم كنيم.

 

عسكري نژاد در خاتمه تصريح كرد: هدف اصلي كميته امداد توانمندسازي خانواده هاي تحت حمايت است تا اين خانواده ها بتوانند با عزت نفس روي پاي خود بايستند.

 

گفتني است؛ اين مراسم با حضور مدير كل كميته امداد استان كرمان، امام جمعه كهنوج و جمعي از مسئولين كارگاه قالي بافي و گليم بافي در روستاي سفيد مراد شهرستان كهنوج افتتاح شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۲۱:۲۹ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نقشه فرش چگونه طراحي مي‌شود؟ قسمت دوم

رنگ آميزي طرح فرش

رنگ آميزي طرح‌هاي فرش بسيار مهم است به دليل اين كه رنگ‌ها به طرح فرش روح و نما مي‌دهند و باعث چشم نواز شدن طرح فرش مي‌شود. نحوه‌ي رنگ آميزي طرح فرش به صورت زير است.

۱- طرح فرش را بر روي كاغذ‌هاي شطرنجي مي‌كشند، يا اگر طرح فرش به صورت كامپيوتري انجام شده باشد آن را بر روي يك صفحه‌ي شطرنجي منتقل مي‌كنند.

۲- رنگ‌هايي كه براي فرش مد نظر گرفته اند را شماره بندي مي‌كنند و رنگ‌هاي اصلي و رنگ‌هاي فرعي را مشخص مي‌كنند.

يكي از برجسته‌ترين طرح‌هاي تاريخ مربوط به فرش پازريك مي‌باشد كه اولين فرش بافته شده در جهان نيز مي‌باشد.

۳- انتخاب رنگ پس زمينه فرش بسيار مهم است. به طور مثال نمي‌توان از رنگ‌هاي خيلي تيره براي رنگ اصلي يا رنگ پس زمينه استفاده كرد به دليل اين كه رنگ‌هاي فرعي به خوبي نمايان نمي‌شوند.

۴- برخي از فرش‌ها به صورت سفارشي بافته مي‌شوند. در فرش‌هاي سفارشي طرح و رنگ‌هاي به كاررفته براي فرش توسط مشتري انتخاب مي‌شود.

۴- پس از تعيين رنگ‌هاي اصلي و فرعي شروع به رنگ آميزي فرش مي‌كنند و سعي مي‌كنند، هر كدام از رنگ‌ها را در بهترين جاي خود قرار دهند.

۵- براي رنگ آميزي ابتدا گل‌هاي اصلي فرش را رنگ آميزي مي‌كنند سپس سراغ گل‌هاي ديگر مي‌روند.

۶- براي رنگ آميزي فرش از برگه‌هاي شطرنجي استفاده مي‌كنند تا رنگ آميزي فرش به صورت يكسان، قرينه و همسان باشد.

۷- براي رنگ آميزي گل‌ها و طرح‌هاي فرش از رنگ پس زمينه استفاده نمي‌كنند يعني از رنگ پس زمينه فقط براي رنگ آميزي پس زمينه استفاده مي‌شود به دليل اين كه اگر از رنگ پس زمينه براي گل‌هاي داخلي و خارجي استفاده شود باعث خطاي ديد مي‌شود.

۸- براي رنگ آميزي نقشه‌هاي مدرن و كلاسيك از رنگ‌هاي خنثي و ساده استفاده مي‌كنند تا رنگ اصلي فرش با دكوراسيون و چيدمان منزل تناسب داشته باشد.

جهت شستشوي انواع فرش از قاليشويي معتبر خدمات بگيريد.

 پيونمد مرتبط: خريدار قالي، قاليشويي در تهرانسر

آيا طراحي نقشه فرش اهميت دارد

طراحي نقشه فرش تاثير مستقيمي بر روي ارزش و زيبايي فرش دارد. طراحي نقشه‌هاي شلوغ و درهم به وقت زيادي نياز دارد و نمي‌توان به صورت عجله‌اي نقشه‌هاي شلوغ را طراحي كرد بنابراين براي طراحي اين نوع نقشه‌ها بايد صبر و حوصله و زمان كافي را داشته باشيد. به دليل اين كه:

۱- فرش‌هايي كه طرح آن شلوغ است نمي‌توان از گل‌هاي تكراري زياد استفاده كرد و به طراحي گل‌هاي جديدي نياز است.

۲- طراحي فرش‌هاي شلوغ بايد به صورت قرينه انجام شود. قرينه بودن طرح به اين معني است كه اگر فرش را به دو قسمت افقي و عمودي تقسيم كنيد.

 همچنين طراحي نقشه‌هاي خلوت نيز به حوصله‌ي زيادي نياز دارد به دليل اين كه:

۱- فرش‌هايي كه طرح‌هاي آن خلوت است توجه و تمركز زيادي بر روي گل‌ها و طرح‌هاي مي‌شود بنابرين بايد دقت و تمركز زيادي را براي طراحي اين نوع فرش‌ها قرار داد.

۲- طراحي نقشه‌هاي خلوت به رنگ آميزي خاص تري نياز دارند و براي انتخاب رنگ پس زمينه آن‌ها دقت زيادي مي‌شود.

طرح نقشه فرش بسيار مهم است و براي هر نوع فرشي طرح‌هاي جداگانه‌اي در نظر گرفته مي‌شود به طور مثال برخي از طرح‌ها مانند طرح ايليايي بر روي فرش دستباف نماي بهتري دارد، ولي مي‌توان از همه طرح‌ها براي انواع فرش‌ها استفاده كرد.

طراحي انواع نقشه‌هاي فرش

طراحي فرش‌هاي ايراني انواع مختلفي دارند و هر كدام از طرح‌ها طرفداران خاص خود را دارند. طراحي انواع نقشه‌ها توسط افراد متخصص انجام مي‌شود و پس از پايان طراحي، طرح را از همه لحاظ كاملا بررسي كرده و سپس اقدام به بافت آن مي‌كنند.

انواع طرح‌هاي ايليايي، جنگل، گل‌هاي وحشي، حيوانات، نقوش هندسي، گل‌هاي بهاري، ريز ماهي، لچك، شاه عباسي، شكار گاه، اسليمي، ساده و... توسط افراد نقشه كش فرش، طراحي مي‌شوند. نوع طرح فرش تاثير خيلي زيادي بر منزل و نماي فرش دارد. فرش‌هايي كه طرح و نقش آن‌ها ساده، گل‌هاي بهاري، لچك ترنج و... هستند فضاي آرام و دلنشيني را به وجود مي‌آوردند. نقش‌هاي شكار گاه، حيوانات، طرح‌هاي ايليايي و روستايي و... بيشتر براي فرش‌هاي دستبافت انتخاب مي‌شود تا حالت روستايي بگيرد و باعث گرم فضاي منزل مي‌شوند.

طراحي انواع نقشه‌هاي مدرن مانند طرح‌هاي خشتي، بته جقه، طرح‌هاي آجري، مينايي و... براي دكوراسيون‌هاي مدرن و كلاسيك طرفداران زيادي دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۶:۳۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

نقشه فرش چگونه طراحي مي‌شود؟ قسمت اول

به گزارش گروه ساير رسانه‌هاي دفاع‌پرس، فرش‌هاي ايراني در كل دنيا زبانزد هستند و دليل مشهور بودن اين فرش ها، زيبايي طرح، جنس تار و پود، شيرازه‌ها و... مي‌باشد. بيشترين دليلي كه فرش‌هاي ايراني به خاطر آن معروف شده اند، طرح و نقش آن‌ها مي‌باشد. طرح و نقش فرش‌ها در زيبايي فرش تاثير بسيار زيادي دارد و مهم‌ترين عامل براي توليد فرش هستند. طرح فرش‌ها توسط افرادي كه هنر و تخصص آن‌ها طراحي نقشه‌ي فرش مي‌باشد انجام مي‌شود. متخصص طراحي نقشه فرش بايد درباره انواع رنگ‌هاي گرم و سرد، هم خواني رنگ ها، تناسب رنگ ها، انواع رنگ‌هاي مكمل، تضاد رنگ‌ها با يك ديگر و ... اطلاعات و تخصص كافي داشته باشد. تا در انتهاي عمليات بافت فرش، طرح فرش نماي بسيار زيبايي داشته باشد.

 پيوند مرتبط: خريدار فرش ماشيني، قاليشويي در پونك

نحوه طراحي فرش توسط افرادي انجام مي‌شود كه در اين رشته تخصص كافي داشته باشد. نحوه‌ي طراحي فرش به دو صورت انجام مي‌شود:

۱- طراحي فرش به صورت دستي

طراحي اوليه طرح فرش ابتدا به صورت دستي بر روي كاغذ‌هاي مخصوص و شطرنجي انجام مي‌شود و سپس طرح را رنگ آميزي مي‌كنند و طرح را به عنوان طرح نهايي معرفي مي‌كنند.

 

۲- طراحي فرش به صورت كامپيوتري

طراحي فرش به صورت كامپيوتري به اين صورت است كه تمام مراحل طراحي با استفاده از نرم افزار‌هاي مخصوصي انجام مي‌شود و مراحل رنگ آميزي و شماره بندي طرح‌ها و ... همگي توسط كامپيوتر انجام مي‌شود.

هر دو صورت طراحي فرش‌ها به تخصص و تجربه‌ي خاصي نياز است و براي تخصص پيدا كردن در اين موضوع افراد بايد آموزش‌هاي لازم را ببينند تا طراحي فرش‌ها را به بهترين نحو ممكن انجام دهند. طراحي فرش‌ها به صورت دستي مقداري سخت‌تر است و امكان خطا در آن بيشتر از طراحي‌هاي كامپيوتري است. اگر در هنگام طراحي نقشه فرش به صورت كامپيوتري دچار خطايي شويد به راحتي مي‌توان طرح فرش را به حالت اوليه برگرداند، ولي در طراحي‌هاي دستي فرد مجبور مي‌شود كه از اول شروع به طراحي نقشه فرش كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۸:۱۰ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)